joi, 18 septembrie 2014

Clasicul magazin de cartier, magazinul de proximitate sau supermarketul?




În urmă cu nu foarte multă vreme am rămas fără lapte în casă și pentru că familia mea în frunte cu mine e foarte consumatoare de lapte dimineața am fost nevoit să merg și să cumpăr un litru de la un magazin de cartier care funcționează în regim non-stop. Cu această ocazie am avut o surpriză nu foarte plăcută să aflu că litrul de lapte la magazinul respectiv costă 6 lei.

Nu am putut să nu mă gândesc la motivul pentru care acel comerciant a pus un preț atât de mare pentru o cutie de lapte. Răspunsul a venit destul de repede, ținând cont că acel magazin era non-stop și avea în jurul lui un Carrefour Express, un Profi și un Spar. Omul se bazează tocmai pe de-ăștia ca mine care sunt mai uituci din fire și uită că nu mai au lapte în casă, fiind nevoiți să meargă noaptea la cumpărături de urgență. Nu cred că asta este totuși soluția pentru a supraviețui.

Prin presă toată lumea vorbește despre o posibilă dispariție a magazinelor clasice de cartier și înlocuirea lor cu magazinele de proximitate ale marilor lanțuri de supermarketuri. La prima vedere totul pare în beneficiul consumatorului deoarece acesta ar beneficia de prețuri relativ mai mici (nu chiar ca în supermarket) și la fel de aproape ca vechiul magazin de la parterul blocului. Dar categoric nu este așa.

Nu sunt o fire prea conservatoare și tocmai de-aia cred că vechile magazine cu tejghea ar trebui să fie modernizate să ofere clienților posibilitatea de a-și pune singuri produsele în coș. Dar de la asta până la a vinde sub brandul unui supermarket, plătindu-i acestuia o franciză și funcționând după reguli impuse este o diferență imensă.

Și totuși nu aceste reguli sunt problema consumatorului final, ci limitarea la produsele pe care supermarketul le comercializează. Și mai grav este că aceste produse nu sunt românești sau dacă sunt nu ajută cu aproape nimic producătorul român pentru că acesta câștigă foarte puțin. De obicei marile supermarketuri sunt cele care dictează prețurile și nu producătorii. Aceștia din urmă se pot supune și se mulțumesc că au piață de desfacere sau altfel pot fi puși în situația nefericită de a pune lacătul pe ușă. 

Acum să ne întoarcem la consumatorul final care de fapt suntem noi. Cea mai mare parte din consumatori își câștigă salariul de la o companie de producție sau de la una de servicii care la rândul ei prestează pentru o alta care produce ceva în țara asta. Dacă noi vom cumpăra produse de import de la supermarketuri, banii vor merge în mare parte în afara țării. Iar în acest fel economia internă scade, producătorii români vor restrânge numărul de angajați și implicit puterea de cumpărare a consumatorului final va scădea. Pe de altă parte fără concurență variată în piață se poate ajunge la o înțelegere între marile supermarketuri referitoare la prețuri (nu ar fi prima dată) și acestea ar putea crește semnificativ. Nu mai vorbesc că în spatele acestor buticuri își mai câștigă existența mulți alți oameni care lucrează în cadrul rețelelor de distribuție și transport al mărfii.

Ei bine, atât eu cât și voi ar fi bine să cumpărăm mai multe produse de la micile magazine de cartier, măcar acele produse care încă nu sunt mai scumpe decât cele de la supermarket. Astfel putem să susținem micii comercianți, iar prin ei ne vom rezerva dreptul de a alege cu ce ne hrănim, cu ce ne îmbrăcăm și cum să trăim.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu